Regler for benyttelse af kirkegårdskapel
Vedrørende Corona smitte.
Hvis man har Corona lignende synptomer bør man ikke deltage i højttidlighed i kapellet. Sprit vil være til rådighed ved kapellets indgang.
Kirkegårdskontoret skal altid oplyses hvis der er tale om et Corona/Covid 19 dødsfald. Kister der anbringes i kapellets kølerum skal af hensyn til kirkegårdens medarbejdere, mærkes med en seddel: "Corona" såfremt afdøde var Covid 19 patient.
Benyttelse af Kølerum og fryserum
Alle kister skal anbringes på kapellets katafalke i kølerummet. Kisterne skal være mærket med afdødes navn, tidspunkt og sted for højttidlighed samt navnet på begravelsesfirmaet. Fryserummet skal slukkes efter benyttelse hvis ikke andre kister er på frys. Kister der skal opbevares ud over 10 dage i kølerummet, faktureres pr. ekstra dag efter gældende takst.
Kister hvor handlingen ikke skal foregå på Viborg Kirkegård, skal begravelsesfirmaerne selv sørge for at sætte frem i pynterummet, inden de pyntes af gartneren.
Benyttelse af irkegårdskapellerne
Kirkegårdskapellet kan benyttes af alle der måtte ønske det, efter gælde regler og takstregulativer.
Kapellet er kapellet åbent en halv time før handlingens start. Der ringes med klokkerne ved handlingens start og afslutning, hvis ikke de pårørende har fravalgt ringning. Venterummet på kapellets østside vil være åbent og opvarmet. Det er muligt at afspille musik i kapellet, ved efter aftale at tilslutte mobiltelefon til kapellets musikanlæg i det store kapel.
Kirkegårdens medarbejder vil være omklædt i mørkt tøj, og være til stede en halv time før og til handlingen er slut. Han viser de pårørende til rette, og sørger for klokkeringning, modtager blomster til båren og viser begravelsesfølge vej til graven.
Medarbejderen kører kister hvor handlingen skal foregå på Viborg Kirkegård,frem til pyntning om morgenen, og arrangerer kiste og afleverede blomster i kapellet. Kisten skal derfor være pyntet 1. time før handlingens start. Kister der ankommer direkte til handling i kapellet skal bæres ind af familie og bedemanden.
Hvis afdøde ikke var medlem af den Danske folkekirke:
Som stående ovenfor, men ud over kirkegårdens medarbejder, er der normalt ingen kirkelig betjening tilstede. Der er mulighed for efter aftale, at man kan tilslutte mobitelefon til højttaleranlæg i det store kapel, eller selv træffer aftale med en organist om at få spillet orgelmusik. Orglet i kapellet må kun betjenes af personer med musikuddannelse.
Pyntning af kapellet med lys og blomster:
Kapellet er et meget benytte kirkerum, og derfor er det ikke muligt at pyntes særskilt til handlingerne.
Kapellet pyntes af kirkegården med en blomsterdekoration i piedestalen ved alteret. Kranse og blomster anbringes omkring båren og ned gennem midtergangen. Der tændes stearinlys i gulvlysestagerne. Af hensyn til brandmyndighedernes regler, må der ikke tændes yderligere stearinlys i kapellet under handlingerne.
Der må ikke afbrændes røgelse eller tændes olielamper eller ekstra stearinlys i kapellet. Inventar og udsmykning må ikke afmonteres eller flyttes. Kisten skal være lukket under handlingen.
Såfremt det ikke overholdes, faktureres familien for særskilt rengøring i kapel af eksternt firma.
Ved anmodning om benyttelse af kapellet, er kirkegårdskontoret altid berettiget til at få information om den pågældende handlings forløb.
Kirkegårdslederen kan i tilfælde hvor dele af handlinger strider imod almindelig sømmelighed, eller hvis der er risiko for beskadigelse af inventar og lokale, vælge helt at afvise en handling.
Betaling for benyttelse af kirkegårdskapellet: Medlemmer af folkekirken kan gratis benytte kapellet inden for normal arbejdstid, ved begravelse eller bisættelse i op til en time fra kapellet åbenes inden handlingens start. Ikke medlemmer af folkekirken, samt valgmenighedsmedlemmer betaler for benyttelse af kapellet i op til 1. time, fra kapellet åbnes 30 minutter inden handlingen, kr. 2.418 For benyttelse af kapellet ud over 1 time, uanset medlem eller ikke medlem af folkekirken betales pr. påbegyndt time kr. 2.418 Benyttelse af kapellet i mere end 1. time kan kun ske efter nærmere aftale, og maksimum benyttes i 3 timer. Højtideligheden skal være anmeldt efter sædvanlige regler, og de fornødne papirer skal være kirkegårdskontoret i hænde. På lørdage betales tillige gældende weekendtillæg for begravelse eller bisættelse.
Kirkegårdsbestyrelsen
|